قاری و حافظ بین‌المللی کشور گفت: طبق آموزه‌های قرآن کارگزار جامعه اسلامی باید مؤمن به خدا، دوست دوستان خدا، دشمن دشمنان خدا، عامل به اجرای احکام الهی بدون ترس و خوف از دشمنان و صادق با مردم باشد.

معیارهای انتخاب اصلح براساس آموزه‌های قرآن

استاد شهریار پرهیزکار، استاد بین‌المللی حفظ قرآن ضمن دعوت از مردم ایران برای حضور و مشارکت حدأکثری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ درخصوص شاخص‌های انتخاب اصلح براساس آموزه‌های قرآن اظهار کرد: نامزدهای انتخاباتی هنگام قرائت و استخدام آیات قرآن باید به تمام آیات توجه داشته باشند، در فهم آیه‌ای از قرآن آیات دیگری آمده که به فهم آیه کمک می‌کند و باید به این مهم توجه داشته باشیم که از تقوا دور نشویم.

وی ادامه داد: طبق آموزه‌های قرآن اولین شرط کارگزار جامعه اسلامی این است که باید مؤمن و دشمن دشمنان خدا باشد که در آیات قرآن هم به آن اشاره شده است و اگر غیر از این باشد اثری از اسلام نمی‌ماند و اقتدار حکومت اسلامی اجازه نمی‌دهد که دشمنان دست‌درازی به مرزهای حکومت اسلامی داشته باشند، اما اگر دستشان برسد احدی از جامعه اسلامی را باقی نمی‌گذارند.

پرهیزکار افزود: خداوند در آیه ۲۲ سوره مجادله می‌فرماید: «لَا تَجِدُ قَوْمًا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ یُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ کَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِیرَتَهُمْ أُولَئِکَ کَتَبَ فِی قُلُوبِهِمُ الْإِیمَانَ وَأَیَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ وَیُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ أُولَئِکَ حِزْبُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ قومی را نیابی که به خدا و روز بازپسین ایمان داشته باشند و کسانی را که با خدا و رسولش مخالفت کرده‏‌اند هر چند پدرانشان یا پسرانشان یا برادرانشان یا عشیره آنان باشند دوست بدارند در دل اینهاست که خدا ایمان را نوشته و آنها را با روحی از جانب خود تأیید کرده است و آنان را به بهشت‌هایی که از زیر درختان آن جوی‌هایی روان است در می‌آورد همیشه در آنجا ماندگارند خدا از ایشان خشنود و آنها از او خشنودند اینانند حزب خدا آری حزب خداست که رستگارانند.»


نامزد اصلح؛ دوست دوستان خدا و دشمن دشمنان خدا

قاری بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه دشمنان به‌دنبال این هستند که حکومت اسلامی ایران را از بین ببرند تا ایرانی و شیعه وجود نداشته باشد، تصریح کرد: شخص مدعی ایمان به خدا، تمایلی در دلش به دشمن ندارد چه برسد به دوستی با دشمنان دین خدا و کفار؛ در همان سوره مجادله تفسیر این است که اگر نسبت به دشمنان خدا احساس مودت و محبت داشته باشید، مطلقاً محال است که به خدا ایمان داشته باشید.

وی با بیان اینکه نامزدهای انتخاباتی باید دشمن دشمنان خدا باشند و این یکی از شاخصه‌های انتخاب اصلح است، ادامه داد: خداوند در آیه ذکر شده بیان می‌کند آنانی که مودت و محبت خدا و رسول را بر برادران و پسران و فرزندان خویش ترجیح می‌دهند کسانی هستند که خدا ایمان را در دل آنان حک کرده است و به مرحله ایمان رسانده و مؤید به روح خدا هستند و وارد بهشت می‌شود و اینان «أُولَئِکَ حِزْبُ اللَّهِ» هستند، یعنی تمام روابط خویشاوندی، برادری، خواهری، فرزندی، جناحی، رفاقتی، سیاسی و دوستی‌هایشان براساس حب خدا و رسول است پس «إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» می‌شوند.

پرهیزکار بیان کرد: در آیه چهارم سوره ممتحنه آمده است: «قَدْ کَانَتْ لَکُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِی إِبْرَاهِیمَ وَالَّذِینَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآءُ مِنْکُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ کَفَرْنَا بِکُمْ وَبَدَا بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَاءُ أَبَدًا حَتَّیٰ تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ إِلَّا قَوْلَ إِبْرَاهِیمَ لِأَبِیهِ لَأَسْتَغْفِرَنَّ لَکَ وَمَا أَمْلِکُ لَکَ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَیْءٍ رَبَّنَا عَلَیْکَ تَوَکَّلْنَا وَإِلَیْکَ أَنَبْنَا وَإِلَیْکَ الْمَصِیرُ؛ برای شما مؤمنان بسیار پسندیده و نیکوست که به ابراهیم و اصحابش اقتدا کنید که آنها به قوم مشرک خود گفتند: ما از شما و بت‌های شما که به جای خدا می‌پرستید به کلی بیزاریم، ما مخالف و منکر شماییم و همیشه میان ما و شما کینه و دشمنی خواهد بود تا وقتی که تنها به خدای یگانه ایمان آرید، الا آنکه ابراهیم به پدر یعنی عموی خود گفت: اگر ایمان آری من برای تو از خدا آمرزش می‌طلبم که از شرک و عصیان گذشته تو درگذرد و هر گاه ایمان نیاوری دیگر من بر نجات تو از قهر و غضب خدا هیچ کاری نتوانم کرد، بار الها، ما بر تو توکل کردیم و رو به درگاه تو آوردیم و بازگشت تمام خلق به سوی توست.»


بیان سیاست‌های الهی بدون ترس از ویژگی‌های نامزد اصلح است

وی با بیان اینکه از این آیه می‌توان دریافت که حضرت ابراهیم(ع) که یکی از بهترین مدیران در طبقه انبیاست و توحید را در دنیای مملو از کفر با عده کم مدیریت کرد و در واقع امتی برای خودش بود و کلمه توحید را بر کفر غلبه داد؛ در خصوصیت این پیامبر خدا همین بس که خداوند می‌فرماید اگر الگو و اسوه می‌خواهید که رستگار شوید به ابراهیم نگاه کنید؛ حضرت ابراهیم(ع) بدون پوشاندن حقیقت گفت ای قوم بین ما و شما خط قرمز محونشدنی و غیرقابل کمرنگ وجود دارد و آن این است که ما بیزاریم از دشمنان خدا و هر چه غیر از خدا می‌پرستید؛ سیاست خارجی خودش را برای دشمنان آشکار کرد و مقتدرانه «إِنَّا بُرَآءُ مِنْکُمْ» را بیان کرد و فرمود بین ما و شما آشتی وجود ندارد. «وَبَدَا بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَاءُ»، مگر اینکه شما به حداقل ایمان به خدا برسید تا این وجه مشترک ما باشد.

این قاری و حافظ بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه از این آیه درخصوص حضرت ابراهیم(ع) درمی‌یابیم که کتمان نظر نباید به اسم سیاستمداری و به خاطر پیروی زبان دنیا باشد یعنی رئیس‌جمهور و کارگزار مردم نباید به خاطر سیاست دنیا، حقایق الهی را کتمان کند؛ خداوند در آیه ۱۵۹ سوره بقره افرادی که حقایق را کتمان می‌کنند لعنت کرده است «إِنَّ الَّذِینَ یکْتُمُونَ مَا أَنْزَلْنَا مِنَ الْبَینَاتِ وَالْهُدَی مِنْ بَعْدِ مَا بَینَّاهُ لِلنَّاسِ فِی الْکِتَابِ أُولَئِکَ یلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَیلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُو؛ آن گروه از علمای اهل کتاب که آیات واضحه و هدایتی را که فرستادیم کتمان کنند بعد از آنکه آن را برای هدایت مردم در کتاب آسمانی بیان کردیم، آنها را خدا و تمام لعن‌کنندگان از جن و انس و ملک نیز لعن می‌کنند.»

پرهیزکار اظهار کرد: اینکه ما در سیاست‌ها بیان کنیم آمریکا کدخداست؛ این کدخدا بودن یعنی همه‌کاره و باید جلوی او زانو زد و جلوی کسی که زانو بزنید یعنی او را می‌پرستید و این پرستش مخالف آیات قرآن است. بت‌های امروز قدرت‌های شیطانی هستند که این جنایات را در غزه به بار آوردند و امثال اسرائیل و آمریکا مدام در حال کشتن مردم بی‌گناه غزه هستند و باید برائت و بیزاری خود را درخصوص شیطان بزرگ یعنی آمریکا به صراحت اعلام کنیم نه در لفافه و به‌صورت پنهان و مردم در انتخاب یک کارگزار اصلح باید به صراحت بیان او در دشمنی با آمریکا نیز توجه داشته باشند.
 

نامزد اصلح بدعهدی مشرکان و کفار را می‌شناسد

وی با بیان اینکه آمریکا مدام نقض پیمان می‌کند اما متأسفانه باز هم با او پیمان بسته می‌شود و نباید در این زمینه از آیات قرآن سوء‌استفاده کنیم، گفت: عده‌ای طبق آیات قرآن نسبت ناروا به قرآن و پیامبر(ص) می‌دهند و استدلال‌شان این است که پیامبر(ص) چند باره با مشرکان پای مذاکره نشست و پس از بدعهدی آنان، پیامبر(ص) باز هم پای مذاکره آنان آمد و به این آیه «الَّذِینَ عَاهَدتَّ مِنْهُمْ ثُمَّ یَنقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِی کُلِّ مَرَّةٍ وَهُمْ لاَ یَتَّقُونَ؛ همان کسانی که با آنها پیمان بستی؛ سپس هر بار عهد و پیمان خود را می‌‏شکنند؛ و از پیمان‌شکنی و خیانت، پرهیز ندارند.» این آیه هیچ ارتباطی ندارد که طبق آن استدلال کنیم پیامبر(ص) چند باره با مشرکان پای مذاکره نشست و پس از بدعهدی آنان، پیامبر(ص) باز هم پای مذاکره آنان آمد؛ اگر کسی بتواند در تاریخ اسلام نمونه‌ای بیاورد که پیامبر(ص) از گروهی پیمان بسته و نقض پیمان کرده باشد و دوباره پیامبر سراغ آنان رفته باشد، بنده تمام سخنانم را پس می‌گیرم.

این قاری و حافظ بین‌المللی قرآن کریم اظهار کرد: پیامبر(ص) در صلح حدیبیه پیمانی بست و یکی از مفاد آن این بود که به هم‌پیمانان حمله نکنید وگرنه صلح اعتبار خودش را از دست می‌دهد و چندی بعد مشرکان به قبیله قضاعه شبیخون می‌زنند و پیامبر(ص) به همین دلیل صلح حدیبیه را باطل می‌کند و ابوسفیان به تنهایی از مکه به سوی مدینه روانه می‌شود که به پیامبر(ص) اثبات کند ما نبودیم که شبیخون زدیم، پیامبر(ص) از او روی برمی‌گرداند و می‌فرماید که شما نقض عهد کردید پس طلح حدیبیه باطل می‌شود. حالا دقت کنید پیامبر(ص) با این حساسیت چگونه امکان دارد چند باره سراغ مشرکان برای مذاکره برود؟

پرهیزکار گفت: فعل «یَنقُضُونَ» مضارع است و می گوید عادت مشرکان این است که اگر با آنان بارها پیمان ببندید باز هم نقض عهد می‌کنند، در هر دوره و هر باری عهد ببندید از روی عادت اینان نقض عهد می‌کنند و عهد بستن مکرر با این کفار بی‌معنا و غیرعقلانی است و آیه بعد می‌فرماید: «إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ‌؛ آنان بدترین جنبندگان زمین هستند» و آیا معقول است پیامبر بارها و بارها با این جنبندگان عهد ببندد؟

وی بیان کرد: در آیه ۶۰ انفال آمده است که «و اعدو لهم مستطعتم االقوه و رباط الخیر تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ؛ و شما ای مؤمنان در مقام مبارزه با آن کافران خود را مهیا کنید و تا آن حد که بتوانید از آذوقه و تسلیحات و آلات جنگی و اسبان سواری زین کرده برای تهدید و تخویف دشمنان خدا و دشمنان خودتان فراهم کنید.» یک کارگزار حکومتی نیز باید برای اقتدار و صلابت ایران سعی کند که کشور مجهز به سلاح روز باشد تا دشمنان را بترسند، امروزه متأسفانه عده‌ای می‌گویند که با اعلام سیاست‌ها و تسلیحات بازدارنده، نباید سبب ایران‌هراسی شویم در حالی که قرآن می‌فرماید: «تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ؛ دشمنان خدا و خودتان را بترسانید.» بنده به این افراد می‌گویم حداقل به خاطر امنیت خودتان و خانواده‌تان و آسودگی خودتان، دشمنان را بترسانید.
 

نامزد اصلح با مردم صادق است

این قاری بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه برخی از افراد با استفاده از آیات قرآن به دنبال این هستند که طرف مقابل را محکوم کنند ولی باید مراقب باشند که در استخدام آیات قرآن، برای رسیدن به اهداف‌شان تناقض‌گویی نکنند، اضافه کرد: صداقت با مردم و روراستی با مردم از دیگر شاخصه‌های یک مدیر و کارگزار از منظر قرآن است در آیه هفتم سوره احزاب خداوند می‌فرماید: «وَإِذْ أَخَذْنَا مِنَ النَّبِیِّینَ مِیثَاقَهُمْ وَمِنْکَ وَمِنْ نُوحٍ وَإِبْرَاهِیمَ وَمُوسَی وَعِیسَی ابْنِ مَرْیَمَ وَأَخَذْنَا مِنْهُمْ مِیثَاقًا غَلِیظًا؛ و یادآر آن‌گاه که ما از پیغمبران عهد و میثاق گرفتیم و هم از تو و از نوح و ابراهیم و موسی و عیسی بن مریم از همه پیمان محکم گرفتیم که با هر مشقت و زحمتی است رسالت خدا را به خلق ابلاغ کنند.»

وی اضافه کرد: همچنین در ادامه در آیه ۳۵ سوره احزاب به این راستگویی و صداقت اشاره شده است که خداوند می‌فرماید: «إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا وَالذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا؛ مردان و زنان مسلمان و مردان و زنان با ایمان و مردان و زنان عبادت ‏پیشه و مردان و زنان راستگو و مردان و زنان شکیبا و مردان و زنان فروتن و مردان و زنان صدقه‌ دهنده و مردان و زنان روزه‏‌دار و مردان و زنان پاکدامن و مردان و زنانی که خدا را فراوان یاد می‌کنند خدا برای همه آنان آمرزشی و پاداشی بزرگ فراهم کرده است.»

پرهیزکار گفت: خداوند در آیه ۱۱۱ سوره توبه می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِیلِ وَالْقُرْآنِ؛ در حقیقت ‏خدا از مؤمنان جان و مالشان را به بهای اینکه بهشت برای آنان باشد خریده است همان کسانی که در راه خدا می‌جنگند و می‌‏کشند و کشته می‌شوند این به‌عنوان وعده حقی در تورات و انجیل و قرآن بر عهده اوست.» نامزد اصلح به راه خدا توجه دارد و در این راه تلاش می‌کند.
کارگزار حکومت اسلامی مراقب اجرای احکام الهی باشد

وی افزود: در ادامه درآیه ۱۱۲ سوره توبه آمده است: «التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاکِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ؛ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ؛ آن مؤمنان همان توبه‏‌کنندگان، پرستندگان، سپاسگزاران، روزه‏‌داران، رکوع‌کنندگان، سجده‏‌کنندگان، وادارندگان به کارهای پسندیده، بازدارندگان از کارهای ناپسند و پاسداران مقررات خدایند و مؤمنان را بشارت ده»؛ رئیس‌جمهور منتخب طبق این آیه قرآن باید فردی باشد که مراقب امر به معروف و نهی از منکر باشد و متأسفانه امر به معروف در مناظرات انتخاباتی شهید شد، چراکه خداوند در توصیف بهترین بندگان می‌فرماید: «الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْکَرِ.»

این قاری بین‌المللی با بیان اینکه کارگزار یک حکومت اسلامی باید مراقب اجرای احکام الهی باشد، بیان کرد: کسی که پا به اجتماع گذاشت باید و نبایدهای اسلامی را باید رعایت کند، چراکه این باید و نبایدها جریمه و حد آن مشخص است و احکام صریح دین باید در ساحت اجتماع اجرا شود؛ «لا اکراه فی الدین» یعنی اصول دین توحید و معاد تقلیدی نیست باید تحقیق کنیم، ولی احکام دین در ساحت اجتماع باید الزام باشد. در قرآن آمده است که «وَلْیَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ» یعنی مردم باید ببینند که چگونه حد بر فردی که مفسد است جاری می‌شود نه که این حد در خلوت جاری شود؛ در واقع «لا اکراه فی اصول الدین» است و اگر غیر این باشد و بگوییم «لا اکراه فی فروع الدین» در واقع تهمت به قرآن است، چراکه قرآن حدود و تعزیرات و جریمه دارد و این نشان‌دهنده الزام است.

وی در پایان یادآور شد: کسی که می‌خواهد مدیریت جامعه اسلامی را در دست بگیرد باید «وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ» باشد؛ یعنی یک مدیر اسلامی و مسئول اداره مملکت باید حدود الله را اجرا کند و حدود شرعی و الهی را حفاظت و حراست کند و اگر این مهم درست معنا شود کسی با مغلطه‌گری و چرخاندن زبان نمی‌تواند مردم را به سمت خودش بکشاند.

مژگان فرهنگیان

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.